vrijdag 22 mei 2015

Superfood

Je kunt tegenwoordig geen supermarkt binnenlopen, of je ziet ze liggen: de zakjes superfood.



Ook ik sloeg deze zakjes massaal in en probeerde zo mijn kantoor-honger-dipjes op een gezonde manier te stillen. Maar die zakjes zijn erg duur en als je kijkt hoe weinig erin zit. En is het echt allemaal zo super gezond?

 

Op hetzelfde moment zocht ik nog een onderwerp om ons zorgmagazine te vullen. Waarom zou ik er geen artikel over schrijven? Ik belde met een van de diëtistes die bij ons werken.
"Ik wil je graag interviewen over superfoods"
Even was het stil aan de andere kant van de lijn. "Ik heb daar eigenlijk niet zoveel mee" klonk het toen. "De winkels liggen al jaren vol met superfoods, zoals broccoli bijvoorbeeld."
"Dan vertel je me daar toch wat meer over?" diende ik meteen als weerwoord in.

 

En dus maakte we een afspraak. En een verhaal. Want die gojijabessen en dat chiazaad zijn inderdaad gezond, maar er zijn nog zoveel producten die net zo gezond zijn. Beter verkrijgbaar en ook goedkoper. Superfood is gewoon een verzamelnaam van voedingswaren die een hoog gehalte aan waardevolle voedingsstoffen bevatten. We namen de schijf van vijf als uitgangspunt en kozen uit elke schijf een superfood. Van de blauwe bes met al zijn anti-oxidanten tot de walnoten met omega 3 en 6 vetzuren.


De diëtiste was zo lief om ook nog een recept samen te stellen voor gezonde havermoutrepen.

 
Ik maakte ze vandaag thuis zelf en ze zijn erg lekker!
(Voor recept zie hieronder)

Tja, en nu ik toch zo bezig ben met gezond eten, trakteerde ik mezelf maar eens op een nieuw kookboek. Eentje dat echt op mijn naam staat geschreven!

Zeg nou eerlijk, deze kan toch niet in mijn keuken ontbreken?

 

Superfood-haverrepen
Benodigdheden voor 16 repen (van ongeveer 30 gram):
 
130 gram havermout130 gram volkoren (spelt)meel
90 gram honing (of rijststroop)
2 eieren
 50g gehakte walnoten
50g rozijnen en/of gedroogde cranberry’s en/of goji bessen
Ongeveer 2 eetlepels water

 Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een kom. Roer goed door elkaar en kneed vervolgens tot een bol.Verdeel het mengsel in 16 reepjes op een rooster met bakpapier en bak  ongeveer 14 min in een voorverwarmde oven op 200C

Éen Superfood-reep bevat ongeveer:
115 kcal
17 gram koolhydraten
3 gram eiwit
3,5 gram vet
2 gram voedingsvezels

 


30 opmerkingen:

  1. Die ga ik zo eens even maken alles in huis dus wat houd mij tegen ,leuk blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik van dit superfood moet denken. De een zegt dat het mega gezond is, door een ander worden de nodige kanttekeningen geplaatst. Ik laat al weken zoveel mogelijk suikers staan en dat vind ik al een stap in de goede richting. Mijn weegschaal ook ;-).

    Ohh...wat grappig dat je naam op dit kookboek staat. Ja, die mag bij jou inderdaad niet ontbreken!

    Fijn Pinksterweekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk en lekker, als ik tijd heb ga ik de repen een keer proberen. Doe maar duur, een kookboek met je eigen naam;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die zien er gezond uit!...fijn weekend hoor...liefs Ria ...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm dat klinkt lekker... ga ik zeker een keertje proberen! Dankjewel voor het recept!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was al op de hoogte wat betreft die 'superfoods', maar bedankt voor je recept! En dat kookboek is op je lijf geschreven!
    Gezellig Pinksterweekend!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik laat al die superfoods aan mij voorbijgaan en eet gewoon lekker, groenten en fruit zoals we al jaren doen!! Maar die koekjes lijken mij erg lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow, lekker recept, dankjewel.............

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb altijd een beetje moeite met steeds weer opnieuw gezondheidsgoeroes. Dan is dit het helemaal, dan dat.
    Ik ga altijd op mijn eigen manier door, veel fruit en groente.
    Onlangs ging er wel een serieuze waarschuwing uit van de Voedsel en Warenautoriteit: Of de gezondheidsclailm wel of niet waar is moet ieder zelf maar weten, maar ze hebben wel teveel bestrijdingsmiddelen in zich.
    Havermoutkoekjes zin heerlijk!
    En dat kookboek hoort echt bij jou! Prachtig dat het jouw naam draagt.
    Fijn Pinksterweekend!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beetje een ongelukkige zin. Ik bedoelde dat in verschillende bessen en zaden teveel resten aan schadelijke bestrijdingsmiddelen zitten.

      Verwijderen
  10. Wat een leuk stukje!
    Hoorde inderdaad laatst ook al op de radio dat de superfoods helemaal niet zo goed zijn en je het beste gewoon groente en fruit kunt eten. En dit eventueel kunt aanvullen met de superfruits... Nouja ik hoef het ook niet zo nodig ;)
    Leuk kookboek joh, perfect voor jou.
    Groetjes, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om je er eens in te verdiepen!
    Ik kocht ook wat zaadjes en besjes, gooi ze af en toe door mn bakkie yoghurt, maar ik eet net zo lief vers zomer fruit!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oeh die koeken ga ik morgen eens fabrieken, leuk!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi stukje en ja..soms zie je door de bomen het bos niet meer...ik doe ook maar gewoon gezond en zo mogelijk biologisch! Leuk recept, ik maak zelf ook wel eens havermoutkoek maar dan zonder de rozijnen en noten, hou ik ook niet zo van in koeken...maar deze kun je vast ook wel zonder de rozijnen en zo maken...goed weekend met je geweldig leuke kookboek, haha, das wel toevallig hoor! Lieve groet, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De laatste jaren lijkt het er een beetje op dat die hele gezondheidsbeweging vooral commerciële bijbedoelingen heeft... en veel mensen laten zich nu éénmaal graag "vangen" door mooie woordjes en slimme marketingcampagnes...
    Goed van je dat je daar even de aandacht op hebt willen vestigen in dat artikel ! Er zijn zoveel super gezonde dingen te vinden, die dan ook nog van eigen bodem zijn, én die niet zo belachelijk duur zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk stukje en ik eet zoveel mogelijk biologisch, pitten en zaden sowieso.ik ga eens zoeken of ik nog havermout heb. Ga zemaken om mee te nemen naar mijn workshop over plantaardig vetven volgende week'

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Plantaardig verVen bedoel ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht al: wat zou dat zijn: plantaardig vetven, haha!! Leuk dat je ze gaat maken, ze zijn echt wel lekker!

      Verwijderen
  17. Ik ben niet zo van de super foods, we eten gewoon gezond, veel groenten, fruit, van alles wat uit de schijf van vijf. Dat kookboek is super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hé leuk je eigenste kookboek ;) Tja een must have. Staan er leuke recepten in....? Ben benieuwd......
    Ik ben ook meer van de hollandse super foods.........alles uit eigen land......jammie

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er staan hele lekkere recepten in. Tot nu toe drie geprobeerd en alle drie voor herhaling vatbaar!

      Verwijderen
  19. Wat een leuk Lien kookboek! Die repen ga ik zeker maken hoor... Goed om alles qua eten weer es te relativeren, dankjewel :-), liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Superfoods is zo'n hype geworden terwijl er inderdaad zoveel ander gezonds is en daarbij omdat het zo'n hype is al helemaal twijfelachtig naar de kwaliteit van deze superfoods bij bepaalde discounters. Ik sla over en eet gewoon andere gezonde dingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een diëtiste naar mijn hart Carolien, al die gezonde dingen die er al jaren zijn, moeten we gewoon weer even onder de aandacht brengen.
    Je hebt een heel leuk kookboek:) daar zul je met plezier uit koken.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hier ook nog veel pijn aan knieën en rib... Beterschap!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Op mij maken ze geen indruk al die superfoods die je overal tegen komt,maar eenieder mag van mij eten en drinken wat men wil,hype of niet.
    Bakte ook eens havermout koekjes en vond ze lekker maar een beetje zacht.
    Nou lijken mij die havermout repen van een brosse kwaliteit en ga ze zeker een keer maken,zonder goji bessen want daar krijg ik vreselijke buikpijn van.
    Grappig een kookboek op de plank met je naam.
    En heb het even voor je nagevraagd waar schoondochter dat jurkje vandaan heeft:je zal er een reisje voor moeten maken naar Lucca in Toscane, daar zij klein en slank is koopt ze haar kleding vaak in Italië en Spanje,kan er goed slagen,modieus en niet duur,volgens mijn zoon was het jurkje maar €30, hij ging in de ochtend een wandelingetje maken en zag het jurkje ergens in de etalage en kocht het meteen en gaf het haar cadeau aan het ontbijt. Samen vliegen ze al jaren meerdere keren per jaar naar het zuiden voor korte vakanties.

    Veel plezier met gezond koken uit je kookboek en lieve groet,
    Ger








    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuke invalshoek en zo zijn er al weer twee originele artikelen geschreven :-)
    Dat kookboek schreeuwde jouw naam, da's wel duidelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze post had ik gemist dus toch even lezen want de leuke verhalen van jou mag je eigenlijk niet missen toch!
    Superfoods tja nou nee ik heb er ook helemaal niks mee.
    Ik zorg inderdaad wel dat we vaak broccoli eten en dat is ook bijna de enige groente waar ik ze hier blij mee kan maken.
    Gaaf dat kookboek met jouw naam er op natuurlijk moet je dat in je bezit hebben.
    De haverrepen zien er heerlijk uit, bedankt voor het recept ga ik zeker een keertje proberen.
    Ik geef nog even een reaktie op je laatste post.
    Tot zoooo
    Groetjes Maia


    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!