vrijdag 21 april 2017

Een oud winkeltje

Sinds jaar en dag, als ik naar mijn werk rijd, kom ik langs een heel ouderwets winkeltje in huishoudwaren. Zo'n winkeltje te midden van een gewone straat waar je al van een afstand ziet dat de tijd heeft stilgestaan.


Gisteren besloot ik er eindelijk te stoppen. Gewoon om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen. Een wat oudere mevrouw, ik schat begin 70, was met een bezem en emmer sop het stoepje voor de winkel aan het boenen. "Is de winkel geopend" vroeg ik, toen ze naar me opkeek, leunend op haar bezemsteel. "Oh ja hoor" zei ze en zwaaide de deur, met rinkelend belletje, open.

Mijn gevoel klopte. Hier heeft de tijd echt stil gestaan! De geur alleen al... Een soort Blokker van 100 jaar geleden. Alsof ze mijn gedachten kon raden zei ze: "verwacht geen Blokker hoor, want ik ga voor kwaliteit." Ze veegde haar handen af aan haar schort en kwam heel dicht bij me staan. "Wat zoekt u precies?" De vraag overviel me. Ik had geen voorop gezet doel, wilde alleen even rustig rondkijken. "Een hapjespan", hoorde ik mezelf zeggen, wat niet eens gelogen was. Ze nam me mee naar de pannenhoek en kwam met gigantische exemplaren aanzetten: van complete braadsleeën tot XL soeppannen.  "Allemaal uit Duitsland, Hamburg om precies te zijn" vertelde ze vol trots. "Daar kan Nederland niet aan tippen."

Ik vroeg me af hoe ik hier weer met goed fatsoen weg kon. "Eet je graag aardbeien", vroeg ze ineens uit het niets Ze schuifelde langs de volgebouwde schappen in haar winkeltje - "stoot niks om he" en kwam aan met een klein gietijzeren vergietje om aardbeien af te spoelen. "Deze is maar vijf euro nu"
"Verkocht" zei ik ietwat opgelucht en haalde mijn pinpas tevoorschijn om de koop af te ronden. "Pinnen kunt u hier niet" zei ze kordaat. In een ietwat bibberig handschrift schreef ze mijn naam op een kaartje, plakte het op het vergiet en zette het achter de eikenhouten toonbank.

En dus ga ik volgende week nog eens terug om mijn degelijk vergietje op te halen.

Ik heb gewoon iets met winkeltjes. Zeker als ze me aan vroeger doen denken. Hoe ouder de spulletjes, hoe beter. Ik ben trouwens zelf met eentje bezig. Online wel te verstaan, maar met spullen terug uit de tijd. Uit mijn eigen keet natuurlijk.

Ik houd je op de hoogte!

Liefs,
Carolien

22 opmerkingen:

  1. ik ben ook zo,zou ook na enige tijd mn "stoute schoenen"aantrekken om mn interesse te voldoen,en dan valt het soms wat tegen maar de nieuwsgierigheid is bevredigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihihihi...wat leuk...ons laatste weekend Drenthe heb ik ook zoiets meegemaakt ik moest heel nodig plasse...zoals gewoonlijk....zag langs de weg bord koffie thee landgoedproducten en Brocante....ik dacht dit is de stop !...ik me op alles verheugd stap ik daar binnen ik denk jaren 30 ... Vreselijk wat een spullen echt ik ond alles lelijk.....een heel aardige mevr die me naar de wc wees....er van af dacht ik oww wat ga ik nou kopen aflopend op het plankje landgoed producten met 3 potjes ham ...1 honing en wat kleine flesjes sap dacht ik het word sap....maar toen ik zag dat die ter over de datum was...vroeg ik maar heel beleefd of ze nog wat voor het toilet gebruik kreeg...ze zei nee....en ik dacht pfffff weg wezen....wat een domper.....maar toch ook wel weer leuk!....ben heel benieuwd naar je webwinkel...fijn weekend liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig! Ik hou er van, zulke winkels. Met Echt Goede huishoudspullen. Hier in Groningen zat er ook maar die is overgenomen door iemand die wel van de sfeer van vroeger houdt, maar niks van kwaliteitsspullen weet.
    Fijn weekend en vaker wat kopen bij die mevrouw hoor!
    Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doet me denken aan de winkel van mijn ouders. Als de prijzen niet te hoog liggen, koop ik ook graag in zo'n winkeltje. Voor goedkoop is er dan weer de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een winkeltje die anders is als alle anderen is leuk. Ik vind het juist jammer dat er steeds meer blokkers en andere grote winkelketens komen. Of je nu in Hilversum of Enschede bent, allemaal dezelfde winkels..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja helemaal gelijk! In elke stad tegenwoordig dezelfde winkels... ik gaook liever voor apart! Maar wat bij Blokker dan weer fijn is dat je ongestoord even kunt rondneuzen zonder je verplicht te voelen iets te kopen :)

      Verwijderen
  6. Ha even lekker nostalgisch gedaan, lees ik. In Enkhuizen (vlakbij ons) is het Zuiderzeemuseum en daar ga ik af en toe heen voor een flink portie nostalgie. Kan ik je zeer aanraden. Fijne zondag. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo'n ouderwets winkeltje, hier in Nederland nog zelden te vinden helaas.
    Wat kun je dan ineens herinneringen krijgen alleen al door een bepaalde geur, heel speciaal.
    Ik ben benieuwd naar je nieuwe bezigheden met een webwinkeltje.
    Succes en een fijne vakantie en Koningsdag.
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh een winkeltje van jou, dat klinkt leuk! Word ik nieuwsgierig van. En heerlijk he oude zooi!(In de goede zin van het woord!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh jammer waarom wordt het terug Blokker? Lijkt me een fantastisch winkeltje. Pure nostalgie, terug in de tijd! En dan nog zo'n lief dametje! Daar zou ik geld voor over hebben? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zie (en ruik) het ook!
    Wij hebben hier nog een wolwinkeltje met een opa en een oma erin, zo schattig!
    Succes met je webwinkel!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een leuk en verrassend bezoekje! Benieuwd naar jou winkeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat lief, zo'n mooi vergietje voor aardbeien en met een verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha wat een heerlijk verhaal! Ik zou ook niet weg durven zonder iets te kopen bij zo'n lief dametje. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig dat zoiets nog bestaat, heel af en toe kom je ze nog tegen...alleen het verhaal erover is al leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toch zul je zoiets leuks niet bij Blokker meemaken, daar moet je toch voor bij een dame van de oude stempel zijn. Een leuk verhaal om te lezen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk zo'n winkeltje waar de tijd heeft stilgestaan! En oh wat herken ik het: gewoon alleen maar naar binnen gaan om even te kijken en dan een aardig iemand tegenkomen waar je geen 'nee' tegen kunt of wilt zeggen....ja, dan moet er maar iets gekocht worden *Ü*.
    Heb je je vergiet inmiddels al opgehaald?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een webwinkeltje? Wat leuk! Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!