vrijdag 26 mei 2017

Aan de studie

Hoe lang is het geleden dat ik voor het laatst ergens examen voor deed? Ik kan het me niet eens meer herinneren. Maar ik ben toch echt weer aan het studeren. Een opleiding 'crisiscommunicatie' nog wel.

 
Het leren op zich gaat me best goed af. Met mijn cursusboek in de tuin, beentjes omhoog en muntthee binnen handbereik. Tot zover niks aan de hand.

Maar toen kwam het eerste examen. Een E-examen, dus helemaal digitaal. Zestig vragen en voor elke vraag kreeg je maar een beperkt aantal minuten. De vragen waren veelal stellingen. Van die kwesties die je twee keer moet lezen om te begrijpen wat er speelt. Maar daar is dus nauwelijks tijd voor. En dan moet je nog kiezen. Is stelling 1 juist en 2 niet? Of allebei wel? Of 1 niet en 2 wel? Of andersom?

Ik was even vergeten hoe het was...

Nerveus stalde ik alle losse bladen van mijn werkboek uit op de vloer naast me. Stel ik zou even iets moeten opzoeken.... Tegelijk met het aanklikken van de start-het-examen-knop schoot mijn hartslag in mijn keel. 
In gedachten flitsen alle opmerkingen die ik altijd tegen tienerdochter maak door mijn hoofd. "Maak je toch niet zo druk, het is maar een toets" en "niemand vraagt later ooit nog naar je cijfers." Maar het werkt niet.

Met een been dat niet ophield met wiebelen, beantwoordde ik de vragen. Net toen ik er een beetje in begon te komen kwam een melding:
'Uw tijd is om. U heeft 56 van de 60 vragen kunnen beantwoorden."
Nu al? Maar gelukkig daarna de verlossende melding dat ik de basistraining had gehaald.

En nu zit ik volop in de vervolgopleiding. Nog één keertje examen deze maand en het is weer voorbij.
Gelukkig.
Je zou er spontaan van in crisis raken....

11 opmerkingen:

  1. gefeliciteerd! En wat mij betreft: cursussen prima maar wel zonder examen! Succes met het vervolg. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihihihi, echt wel.. Nou gelukkig doe je de goede opleiding om er iets aan te doen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd dat je je eerste hebt gehaald! Succes nog even! Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van je! Maar wat akelig zo'n examen op tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed van je! Maar wat akelig zo'n examen op tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooooo ja ik kan me dat helemaal voorstellen die stress ineens weer, zou er niet aan moeten denken!
    Ik hoor van mijn kinderen natuurlijk ook dat het zo met computers gaat en op tijd brrr.
    Gelukkig zijn zij dat in,ijdels gewend.
    Super knap hoor dat je het gehaald hebt proficiat!
    Succes met de rest nog en daarna pffff fff relaxen toch!
    Fijn zomers weekend!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat het goed gaat! Valt niks aan te beredeneren die gevoelens voor en tijdens een toets/examen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat het goed gaat en wat goed dat je eraan begonnen bent! Ik voelde de spanning toen ik je verhaal las. Brrr. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oef spannend allemaal,maar wat goed zeg dat je hier aan begonnen bent,ik moet er niet meer aan denken,
    succes nog

    liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!