vrijdag 23 juni 2017

De schoolagenda

De V&D schoolcampus is ter ziele, lesboeken worden vervangen door iPads en jongeren maken hun afspraken op hun mobieltje. En toch heeft de schoolagenda al deze ontwikkelingen overleefd!



Je schoolagenda was de stabiele factor tijdens je schooljaar. Je boekje troost tijdens saaie lesuren. Niet zelden ging hij je vriendenkring rond en iedereen schreef er wel iets in. Een quote, een jammerklacht of gewoon de groetjes. En het type agenda dat je koos was vaak net zo belangrijk als de kleren die je droeg.

"Had je in jouw tijd ook al agenda's",  vraagt tienerdochter. Ik stel haar gerust. We hadden geen iPad of telefoon, geen hippe rugzak of digitale cijferlijst, maar een schoolagenda hadden we wel! "Ik heb er zelfs nog een paar bewaard" zei ik en haalde ze onder het stof vandaan.



Deze, bijna 20 jaar oud en toch zou die nu zo weer in de schappen kunnen liggen niet?

De meeste blits scoorde ik met mijn heuse Cool Cat agenda. In Limburg had je toen nog geen Cool Cat winkels, alleen in grote steden. Maar ik had een nicht in Rotterdam waar ik elke zomer logeerde en dus had ik als enige deze 'coole' agenda...
  

 
Boordevol advertenties, maar die  geven een goed tijdsbeeld:

 
"Wie is Ronald?" hoor ik dochterlief zeggen als ze onderuitgezakt op de bank mijn heilige boeken doorbladert.
"Hier staat groetjes Ronald, met drie kruisjes!"

Ik haal mijn schouders op.
Ik heb werkelijk geen idee.
 
 
Dit gedichtje deed me glimlachen en wil ik graag met jullie delen:
 

En zo ziet een agenda anno 2017 eruit. Met veel glitters en glamour. En ook deze zal helemaal worden volgeschreven en getekend. En als het jaar om is, zal ik hem toch maar in een doosje bewaren. Zodat ze er later nog eens in kan terugkijken....



Welke agenda had jij vroeger?

Liefs,
Carolien

36 opmerkingen:

  1. Ik weet dat echt niet meer.....erg he ?...wel heb ik nog twee poëzie albums van vroeger ...liefs fijne dag van mij x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begon met een Ryam agenda. Die Crums reclame... ik herinner mij die winkels nog. Dat was destijds het toppunt van cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Rijam agenda (of zoiets) en nog andere ook: allemaal keurig netjes geschreven in het begin van het jaar, maar al snel veranderde dag in gekrabbel. Ik plakte er van alles en aan het eind van het schooljaar waren het een enorme dikke boekwerken geworden. Wanneer ze zijn weggegooid kan ik me niet eens herinneren. Wel vind ik het reuze jammer dat ik ze niet bewaard heb! Dus als je de kans krijgt; dochterlief's agenda('s) goed verstoppen (zodat ze ze niet onverwachts kan weggooien) en bewaren voor later!
    Dank voor het nostalgiemoment!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heerlijk he als zo'n agenda nog blanco was en dan extra mooi schrijven!

      Verwijderen
  4. Ben wel van vroeger maar had op school geen agenda.
    Ben van de kroontjespen en inktlap.
    Op de eerste dag van het nieuwe schooljaar vergeleken we onze eigengemaakte inktlap die bestond uit veel verschillende stofjes met kartelschaar geknipt in gelijke rondjes bijelkaar gehouden met de mooiste knoop die ik in mama's knopenblik kon vinden.
    We hielden er geen agenda opna om buiten schooltijd afspraken te maken met vriendjes en vriendinnen, het kwam altijd gelegen wanneer we iemand meebrachten want mama was altijd thuis en iedereen was welkom.
    Ook op straat was ruimte en tijd in overvloed om te hinkelen, pintollen,kaatsenballen,tikkertje,stoeprandje butsen en landveroveren aantoe.
    Tegen half zes verschenen op het plein de moeders met schort aan in de voordeur en hoefden maar één keer te roepen,eten is klaar en alle kinderen stoven naar binnen.
    Onze kinderen hadden op de middelbare school wel een schoolagenda waarvan er nog verschillende in mijn kast staan.
    Je brengt me op een idee Lien met je leuke blogpost, ga er zo meteen eens doorheen bladeren en wie weet wat ik daar nog tegen kom waar ik toen als moeder geen weet van had;-)
    En ik maar zeggen tegen onze kinderen jullie mogen alles eten maar niet alles weten......

    Fijn weekend en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schrijft zo beeldend, ik zie het helemaal voor me!

      Verwijderen
  5. In mijn tijd mocht je alleen maar een saaie agenda hebben. En er vooral niets in (laten)schrijven of plakken. Op straffe van inname.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt? Dus geen mooie herinneringen aan een agenda! (Kun je nu lekker gaan inhalen)

      Verwijderen
  6. Ik weet het nog wel en ik was toen ook al creatief dus mijn agenda was 10x dikker dan aan het begin van het jaar. Het stond vol met tekeningen en plaatjes en ik geloof dat ik een popagenda had met bekende bands. Blondy en Doe Maar. Heel soms stond er ook nog huiswerk in. :-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn agenda kwam van de H.ema. Als ik zo'n coole wou moest ik zelf het verschil bijbetalen en gierigaard als ik was vond ik 10 gulden toch net te veel dus maakte ik hem zelf cool door hem vol te plakken met strips uit de krant, foto's ed en idd was ie aan het einde van het jaar in omvang verdubbeld.
    Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja die agenda, haha. Hele boekwerken werden het in het begin van de middelbare school. In de hogere klassen werd het steeds meer een functioneel ding. Mijn dochter heeft in het begin nog een agenda gehad maar schreef/deed er weinig mee. Mijn zoon heeft helemaal geen agenda. Allemaal onnodige ballast in je tas, vindt hij. Tegenwoordig hebben ze een digitale agenda op hun telefoon en kladderen ze op snapchat. Vervanging van de agenda misschien? Ik hoor nu net het belletje van mijn telefoon die mij er aan herinnert dat ik over een half uur weg moet. Ik heb er ook aan moeten geloven: een agenda in de wolken.

    Fijn weekend, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn dochter heeft het extra gewicht er (nog) graag voor over :)

      Verwijderen
  9. Ik ben begonnen met een agenda van Jan, Jans en de kinderen. Gekregen van mn moeder. 😊 Daarna ben ik natuurlijk overgestapt naar coolere exemplaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oja ik had ook agenda's! Het belangrijkste van alles. DE Agenda scoren! Ik had een popagenda en maakte zelf een Frank Boeyenagenda. Grote fan was ik! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Elk jaar een andere en ik heb ze allemaal nog :-) Soms maakte ik er zelf één van een notitieboekje. Toevallig heb ik er vandaag een paar bekeken, zo leuk. Mijn drie zonen doen niets met echte agenda's trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat je ze nog allemaal hebt! Volgens mij is het meer een meidendingetje, niet?

      Verwijderen
  12. Heerlijk, die agenda vroeger. Complete plakboeken waren het. Het jaar 88/89 is trouwens inmiddels bijna 30 jaar geleden.... Ik zat toen in mijn examenjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was ook mijn examenjaar! Mijn laatste agenda dus van de middelbare schooltijd.

      Verwijderen
  13. Ik ben van 65 jaar geleden, een tijd van kroontjes pennen inktlappen en inktvlekken. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik altijd hebberig wordt als in de winkels schoolspullen verschijnen.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon lekker alsnog zo'n agenda kopen zou ik zeggen! :)

      Verwijderen
  14. Wij hadden verplichte schoolagenda's. Die we dan daarna nog moesten inleveren ook. Zo van die oersaaie. Trouwens gek doen mocht niet want die agenda's werden wekelijks nagekeken en o wee als er iets anders in stond dan voor school. Dan had je het geweten! Waarschijnlijk dat ik daarom nu ook zo kan genieten van een leuke schoolagenda. Je doet me er aan denken dat ik er tijdig naar moet uitkijken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. bij mij werden het ook hele dikke boekwerken, eigenlijk wat we nu ook doen in die moleskinboekjes (maar dan anders). Misschien vind ik er nog eens eentje terug op zolder. Ik kan me nog heel goed een foto van Earth & Fire herinneren, met Jerney Kaagman in een superstrak blauw lakpak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha krijg er gelijk een beeld bij van Jerney! House for sale... Ja inderdaad is nu een beetje wat Round Robin boekjes zijn...

      Verwijderen
  16. ja ik heb mijn agenda,s nog wel,wij kregen altijd een saaie van school zelf,die beplakte ik dan helemaal en vakjes maken van de blaadjes met paparclips en daar leuke briefjes in bewaren enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jaaaaaa nostalgie! Poagenda's met george michael er op brrr enge man en dan twee keer zo dik volgeplakt met plaatjes en volgekalkt met uitspraken. Later kwamen de loesje agenda's, dat vond ik helemaal geweldig, schoppen tegen alles in mooie verwoordingen! Ik heb ze nog allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooooo wat ben ik weer eens ver achter maar het is nu eindelijk vakantie dus ik heb lekker even je verhalen tot hier toe bijgelezen.
    Inderdaad digitijdperk....bij ons viel vorige week internet uit van vrijdag nacht tot zondagmiddag....een totale ramp want wat moeten we dan doen vroeg onze zoon.
    Gelukkig hoefden ze niet meer online te leren maar....hoe moet ik nu geld overmaken? De telefoon deed het ook niet dus wat dan?
    Ik pakte natuurlijk een boek en moest nog lijsten maken voor school....waaah ook allemaal digitaal!
    Hoe beangstigend is dat eigenlijk als je er bij stil staat..zonder internet kun je eigenlijk tegenwoordig niet meer.
    En inderdaad de agenda is blijven bestaan, zelfs met leuke accessoires zoals Washi tapes, stempels, stickers etc. Helemaal in dezelfde stijl erbij vaak, zo leuk...hadden ze dat vroeger maar gehad.
    Mijn leukste agenda was een jeans agenda en daar in tekenden we van die love en peace tekens.
    Ook plakten we vsn die honingraat dingen ertussen , die kun je nu weer kopen.
    Als je de agenda dan openklapte gaf dat een leuk effect.
    Helaas heb ik geen agenda bewaard alleen maar poëzie albums dat dan weer wel haha.
    Weer een hele lange reactie maar dat is gezellig toch?
    Groetjes en tot zo
    Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi, beetje een laat berichtje zo'n 4 jaar na dato, maar wat supertof om die Cool Cat agenda te zien! Ik had er ook eentje, maar ben 'em helaas kwijtgeraakt. Ik zou dolgraag nog wat meer foto's van de agenda zien... misschien een beetje veelgevraagd maar lijkt het je leuk om nog wat meer plaatjes van de agenda te delen? Begrijp als 't niet gaat. Groet! Jeroen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai! Stuur me je e-mail adres maar dan maak ik komende week wel nog wat foto's :) Wat jammer dat die van jou verloren is gegaan!

      Verwijderen
  20. Hoi Lien, ah wat tof je dat wilt doen. Dank je wel alvast! Hierbij dus mijn e-mail: jeroen@motoko.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!