vrijdag 22 september 2017

Deze maand las ik....

Nu het herfst is, ben ik weer veel aan het lezen, heerlijk!


Deze twee klassiekers vond ik onlangs op de rommelmarkt, in een mooi, nieuw jasje.

Afgelopen zaterdag was ik in Maastricht en bezocht mijn favoriete boekhandel. De vroegere Dominicanenkerk is daar omgetoverd tot leespaleis.

 
Net als in veel Engelse boekhandels kun je er ook zitten voor een kop thee of koffie en iets lekkers.

 
Maar liefst drie verdiepingen groot.
Probeer daar nog maar eens naar buiten te raken als je van lezen houdt :)


Deze maand las ik twee mooie boeken achter elkaar.


Het Geheugenboek van Lara Avery krijgt van mij een dikke 9. Het behoort officieel tot de categorie Young Adult, maar daar merk je niks van.  Het verhaal gaat over Sammie Mc Coy, een jonge studente met een voorliefde voor debatteren. Haar grootste wens is te gaan studeren in New York. Sammie heeft echter een zeldzame vorm van dementie, die zich manifesteert bij jongeren. Geleidelijk zal ze steeds meer van haar geheugen verliezen. Dat doet haar besluiten een geheugenschrift te gaan schrijven, waarin ze in briefvorm aan zichzelf zoveel mogelijk vertelt over haar leven, haar familie, vrienden, hobby's. Mocht ze het later niet meer weten, dan kan ze op het schrift terugvallen. Naarmate de ziekte vordert, krijgt het geheugenboek een steeds grotere rol in haar leven. Het krijgt meer de vorm van een dagboek, een uitlaatklep. Intussen blijft ze vechten voor haar droom om op NY University te worden aangenomen....

Het boek is puur en heel vlot geschreven.  Het heeft een hele duidelijke, universele boodschap. Soms zoeken we krampachtig naar geluk terwijl het al die tijd al dichtbij is. Zeker op het einde is het een echte tranentrekker. Een aanrader!

Leuk detail: je krijgt er een geheugenschriftje bij :-)


 
De Eerste Dag van David Nicholls is ook zo'n heerlijk boek. Ik dacht in het begin dat het een chick lit was, maar het heeft toch meer diepgang. Het verhaal speelt tussen twee vrienden, een jongen en een meisje, die allebei na hun afstuderen een andere kant op gaan in het leven. Maar op de een of andere manier komen ze elkaar steeds weer tegen. De ene keer met een goede klik, de andere keer loopt het op ruzie uit. maar de aantrekkingskracht blijft. Vanaf het eerste hoofdstuk weet je eigenlijk al dat ze voor elkaar bestemd zijn, maar het lot bepaalt anders. Het verhaal speelt zich steeds af op 15 juli van elk jaar. Daarmee heeft de schrijver het zichzelf behoorlijk moeilijk gemaakt,  maar als lezer volg je zo in vogelvlucht het hele leven van de twee jongeren tot ze de 40 bereiken. Een cadeautje om te lezen!
Overigens las ik al eerder het boek 'Wij' van dezelfde auteur. Ook een erg leuk boek!
 
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jouw leestips!
 
Liefs,
Carolien
 
P.S. De nieuwe Flow special staat helemaal in het teken van boeken en lezen!
 

21 opmerkingen:

  1. Leuk Lien, ik heb titels opgeschreven ga een neuzen of ik ze kan vinden. Gezellig weekend groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige winkel moet dat zijn! Zo eentje waar je je eigenlijk wel in wilt verstoppen zodat je na sluitingstijd - als iedereen weg is - nog even rustig door wilt neuzen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip van de flow. Ik ga hem lezen in de bieb

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n mooie winkel is een bezoek echt waard! In Zwolle zit ook een hele mooie, jammer genoeg is dat bij mij niet om de hoek, anders wist ik het wel.

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is dan vast de winkel waar de mevrouw hieronder over schrijft :)

      Verwijderen
  5. Mijn dochter werkt in die boekhandel in Zwolle in de brasserie, echt een heerlijke winkel, vooral omdat je in de brasserie lekker met je boek kunt gaan zitten of een tijdschrift van de leestafel doorbladeren onder het genot van een hapje en een drankje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne werkplek lijkt me, ga je zeker vaak koffie drinken?
      ;-)

      Verwijderen
    2. Het blijft vaak niet bij alleen koffie, ook de lunch en het gebak zijn niet te versmaden, net als de malse maaltijd op donderdagavond

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige boekhandel. Dat boek van David Nichols is ook erg goed verfilmd. Wist je dat hij ook scripts voor de televisieserie Cold Feet heeft geschreven? Zo'n mooie serie! Young adult boeken zijn over het algemeen erg goed. Ik ben ook erg fan van de Slash-serie. Google er maar eens op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat is ook mijn favoriete boelhandel, als ik in Maastricht ben moet ik daar naar binnen. Heerlijke plek ook lekker koffie drinken! Ik moet daar weereens heen, bedenk ik ineens. Bedankt! Groetjes E

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het Geheugenboek heb ik ook net gelezen. Indrukwekkend en heerlijk om te lezen. Bedankt voor de tip. De boekwinkel in de Broerenkerk in Zwolle is ook zo mooi en fijn om te lunchen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a wonderful place to visit, thanks for sharing all that. Greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi zeg die boekwinkel in Maastricht!
    Als ik daar eenskom ga ik zeker kijken.
    onze dochter zit op ILS ( International lifestyle studies) hogeschool Tilburg.
    Door haar lees ik nu ook weer eens wat andere boeken zoals Hygge (gelukkig zijn met de kleine dingen in het leven) van Marie Soderberg erg leuk ook de vormgeving en foto's!
    En The subtle art of not giving a fuck van Mark Manson....wij lezen het ( voor haar verplicht ) in het Engels maar het is ook verkrijgbaar in het Nederlands. De essentie hier van is : the key to be stronger, happyer people is tohsndle adversity beter and stop trying to be" positive" all the time.
    Ook interessant maar leest natuurlijk wat trager in het Engels.
    Verder ben ik nu ook bezig met een heerlijk, niet nadenken roman "haar droomtuin" van Julia Williams...leuk er staat als recensie achterop een hartverwarmende roman die geen tuinliefhebber mag missen.
    Ik ga zeker jouw tips ook lenen bij de bieb, gelukkig heb ik nog een abonnement want elk boek duur kopen gaat niet met ons maandbudget.
    O, en....blogs lezen zoals die van jou ook heeeeeerlijk ontspannend!
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh vertel hoe is het boek 'not giving a fuck'? Ben er wel benieuwd naar!

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!