vrijdag 13 oktober 2017

Een pittige juf

Het is zo'n leuk concept: een kruidenworkshop in een oud vakwerkhuisje in het bos. Al eerder gingen mijn buurvrouw en ik hier aan de slag met rozen en lavendel. Dit keer was het programma in herfstsfeer. Als heuse roodkapjes togen we opgewekt met ons mandje naar de leslocatie. Maar we waren één ding vergeten van de vorige keer....


... de pittige Duitse juf!
 
Eén minuut over tijd kwamen we binnen en in plaats van ons welkom te heten, keek ze opzichtig op haar horloge. "Zo dan kunnen we nu eindelijk beginnen" verzuchtte ze. Misschien is het haar accent, of de hoogte van haar stem: maar het voelt weer alsof ik in de schoolbanken zit.
 
"Ook voor jullie geldt: mobieltjes uit" voegt ze eraan toe met haar vinger wijzend in de lucht. Alsof we  in een super belangrijke lezing zijn beland.
 
Er zijn verschillende workshops: zo kun je kamillezeepjes maken, lipbalsem
van bijenwas of  biologische tomatenketchup.

 
Alles is leuk gestyled en per workshop vormen we groepjes rond een tafeltje. Bij het zeep maken is het erg belangrijk dat de was niet gaat koken. En daar wordt streng op toegezien. "Houd de thermometer in de gaten" roept de juf hoofdschuddend als ze bij ons het prutje ziet borrelen. Ze duikt op het fornuis af et zet het zuchtend een standje lager.
 
"Dat is toch veel te veel olie" hoor ik haar even later radeloos zuchten bij de tafel verderop. Gelukkig: daar worden ook fouten gemaakt.  

 
Een deelneemster naast me kijkt me verbaasd aan. "We komen hier toch voor onze ontspanning" zegt ze. Ik vertel haar dat ik er ook nu, de tweede keer, weer aan moet wennen. Maar we laten ons de pret niet bederven en lachen er maar om. Passie voor het vak zou je het kunnen noemen...
 

Met een mandje vol lekkere goodies en nieuwe inzichten lopen we drie uur later weer naar buiten.
"In het voorjaar is er weer een nieuwe workshop" roept ze ons nog na.
"We zijn er bij" zeggen buurvrouw en ik tegen elkaar, want het was hoe dan ook weer erg leuk.

En de juf? Ach, misschien heeft ze iets teveel peper gebruikt....


Zelf appelazijn maken?
Supersimpel!
Was een tweetal appels goed af en snijd ze in grove stukken.
Vul een glazen pot met de stukken. Laat vooral ook de schil en de klokkenhuizen zitten!
Giet de pot vol met afgekookt water, zodat de appels helemaal onder water staan.  Dek af met een kaasdoek en laat 2 tot 3 weken staan op een lichte plek, maar niet direct in de zon. Na de twee weken  zeef je de appelstukken eruit en heb je je appelazijn. Elke dag een eetlepel is super gezond.

Volgens de Duitse juf.
Of zou dat haar pit verklaren?




23 opmerkingen:

  1. Geweldig!!!!
    Streng maar doeltreffend en eigenlijk ook wel leuk (om te lezen in ieder geval *Ü*).
    Dank voor de glimlach op mijn gezicht!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Ze weet niet dat ik blog en woont bovendien in Duitsland, dus het is safe! (hoop ik, haha)

      Verwijderen
  3. Al met al klinkt het ook een beetje als een sprookje. Een juf zonder pit is ook niks, maar misschien kan ze de volgende keer eerst een thee drinken waardoor ze iets milder is.
    Prachtige locatie waar het plaatsvindt.
    Dank je voor het appelazijnrecept. Ik zal het eerst maar met mate innemen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mate ja, haha! Hier met het nog een week staan en dan ga ik het proberen, ik vraag me af of het te doen is of erg zuur?

      Verwijderen
  4. Poeh wat een strenge juf. Maar met een klasje voor giebelende meiden is dat misschien ook wel nodig. ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien was het dat wel, zo heb ik het nog niet bekeken :-)

      Verwijderen
  5. whahahaha zo had ik eens een speksteen-pittige-juf moet zeggen het werkte ook op onze lachspieren bij de buuf en mij
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ja, op een gegeven moment wordt het gewoon grappig!

      Verwijderen
  6. Een juf met pit of niet haar workshops zien er erg leuk uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihihihihi...geweldig .....nou volgend jaar weer verder hihihihi...echt grappig hoe je het schrijft allemaal....liefs fijne zondag ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker streng, maar je hebt alles wel goed tot je door laten dringen. Hier niet na afloop van 'hoe zat het ook alweer', je zou niet durven iets te vergeten hihi... dus heb je goed waar voor je geld. En toch een heerlijke middag gehad. Win win dus...
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, Ik moest bij het lezen aan de serie: Allo Allo! denken. Maar het klinkt uiteindelijk toch als een leuke middag, waar je met humor op terug kan kijken. Fijne week en hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  10. grappig!!!volgens mij drinkt die dame te-veel van haar zure appelazijn hihi dat zo'n zuurpruim is..ja.;misschien maakt ze hem wel met pruimen inplaats van appels

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar leuk was het in ieder geval. Jammer dat het zo ver weg is.
    Veel plezier met je brouwsels.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Had ze geen rietje om mee te slaan? Hihihihi, ze zal het wel goed bedoelen en iedere leider heeft zijn eigen leiderschap toch. De laatst workshop die ik volgde w reden we aan ons lot overgelaten, dat is ook weer niet zo leuk.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja een hondenspeeltje nog van iris ...van de Hema ..hihihihi...liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O wat is dit weer een humoristisch verhaal. Die juf neemt haar workshops wel heel erg serieus, maar het blijft ook wel erg leuk. Rozenolie en rozenwater heb ik al vaker gemaakt van mijn rozen, maar die gemakkelijke en 'gezonde'appelazijn moet ik ook eens gaan proberen.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha echt lachen hoe jij die strenge juf beschrijft....wel jammer dat dat mens niet echt een gezellige sfeer kan maken jullie kwamen inderdaad toch voor de ontspanning.
    Het zal de tijd van de maand wel geweest zijn zeggen wij dan vaak tegen elkaar als we zulke vrouwen tegen komen hihi.
    Appelazijn daar heb ik laatst vsn gelezen dat het in combinatie met pure honing en goede kaneel erg goed zou zijn tegen artrose. Ik heb de laatste tijd meer last in mijn vingers en ik dacht appelazijn zou dat naar azijn smaken?
    Zo te lezen is dat niet zo, toch je recept eens proberen denk ik.
    Alleen waar koop je kaasdoek?
    Dat ga ik even uitzoeken.
    O enne je hebt een tweede zintuig denk ik want inderdaad in de herfstvakantie is er hier in de straat een buurvrouw overleden 47 jaar te jong, heel heftig de kinderen zaten bij ons op school, zij hielp ons veel.
    Dus met collega's en buurt naar de crematie daar blijf je toch lang vsn onder de indruk tenminste ik wel.
    Kaartje en label voor aan een roos gemaakt. Laat ik nog wel op mijn blog zien tzt.
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik krijg ter plekke de slappe lach ,zie het helemaal voor me

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!