vrijdag 20 oktober 2017

Loslaten voor gevorderden

Ooit wijdde ik een blogpost aan het feit dat mijn dochter een dag naar de Efteling ging met school. Ik hoefde (lees: mocht) voor het eerst niet mee als begeleider.  Dat vond ik toen best een dingetje. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zou ik willen dat ze een dagje naar de Efteling ging.


Niet alleen de meisjes, ook de reisjes worden groter.
En dus vertrekt mijn pas 14-jarige dochter maandag voor een week naar Belgrado in Servië. Om daar in haar uppie in een gastgezin te logeren, bij mensen die wij helemaal niet kennen.  En zij evenmin.

Deze uitwisseling is een verplicht onderdeel van het tweetalig onderwijs dat ze volgt.

Natuurlijk heb ik alle rampscenario's al voorbij laten komen: van enge mannen en aanslagen tot kapotte vliegtuigen. Maar ik laat niks merken en concentreer me op de leuke dingen, zoals het samenstellen van een Hollands pakketje.



Zelf vindt ze het ook spannend allemaal, maar ze is vooral ook erg verheugd. Met vriendinnen wordt over en weer ge-appt wat ze in hun vrije tijd allemaal gaan doen.

Voor de meiden wordt het vast en zeker een droomvlucht...
Voor mij meer een pyton of baron.

Wish me luck!

20 opmerkingen:

  1. Achhhh...het komt best goed hoor.....pfffff...lastig meis...leuk je Holland pakketje....voor je het weet is ze weer thuis....liefs Ria x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk dat Holland pakketje voor het gastgezin. Ja, als de kinderen ouder worden, moeten we steeds meer overgeven en dat is best wel eens spannend/lastig. Ze gaan er gelukkig onder begeleiding heen en zullen onwijs veel plezier hebben, dus wees gerust (ik kan gemakkelijk praten, ik heb die tijd ver achter me liggen)
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I wish you luck en ik leef met je mee. Zo jong

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I wish you luck en ik leef met je mee. Zo jong

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk, dat Holland pakketje.

    Het komt vast goed, maar is best eng. Het hoort bij het loslaten.
    Sterkte!

    Liefs Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het ook moeilijk dat mijn middelste zoon van 14 een week in Londen was vorige week. Natuurlijk gaat het goed, het gaat altijd goed. Dat is een fijn mantra ;-) Ze heeft er een geweldige tijd, vast en zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O Carolien, dit kan ik me zo goed herinneren maar geloof me dat dit soort momenten vaker voorbij gaan komen nu ze ouder wordt. De eerste keer alleen op vakantie, de eerste keer uitgaan, het eerste vriendje. Kan ik je meegeven dat het went? Ja het went echt waar maar het blijft altijd een eng momentje dat loslaten.
    Ik begrijp je zo goed
    groetjes
    Tanja

    p.s. ik ben terug bij blogger met Homemade Moments :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb 2 dochters die ooit zo'n reis maakten. Ik vond het wel een ding hoor! De 1 heeft het leuker gehad dan de ander. Ik zal je de details besparen daar heb je nu niets aan. Uiteindelijk hadden ze beiden een fijne reis maar ik was blij dat ze terug waren! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik voel met je mee! Je zult vast blij zijn als ze terug is!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel begrijpelijk dat jij het moeilijker hebt met dit uitje dan je dochter. Moeilijk hoor, maar 'Opvoeden is loslaten' zeggen ze. Maar daar koop je natuurlijk niks voor :-)
    Ik hoop dat de tijd snel voor je voorbij gaat en je daarna lekker overladen wordt met enthousiaste verhalen! Sterkte X
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al heb ik geen dochters die grote jongens loslaten is soms ook best lastig. Het komt vast allemaal goed en het prachtige pakje valt vast in goede aarde. Succes (sterkte) komende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Poeh.... Het komt allemaal goed, maar zie je overuren makende bovenkamer maar eens te overtuigen. Toi toi toi!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het wordt een week van moeilijk ademhalen...maar veel shoppen,lezen,en veel post maken in je vrije tijd en de week is zo om..ook al helpen al die goede woorden niet zoveel want ieder mama weet dat je het moeilijk zal hebben.groetjes debora

    BeantwoordenVerwijderen
  14. haha en het wordt nog erger hoor. Maar ik snap je helemaal. Ik vind elke stap in het loslaatproces een hele hobbel maar ik vind het ook mooi om te zien hoe ze, zelfs na zo'n week, weer zelfstandiger worden. Veel succes komende week. Het wordt vanzelf weer weekend. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooooo ik kan me zo goed verplaatsen in jouw gevoel en ook in het gevoel van je dochter.
    Zo moeilijk als je niet weet waar je terecht komt!
    Gelukkig heeft ze er wel zin in en hebben we tegenwoordig app en FaceTime etc.
    Toch, heel veel sterkte morgen, denk aan jullie!
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb zelf geen kinderen maar kan me voorstellen dat je bezorgd bent. TOch is dit voor haar natuurlijk een geweldige ervaring en zal ze hier haar hele leven nog aan terug denken. En als ze straks weer veilig thuis is en vol met verhalen is dat ook weer leuk.. maar ik wens je wel veel sterkte toe.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Inmiddels is ze vast al weer terug. Jij blij, zij een ervaring rijker :-)

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oo wauw joh bah bleh,ik voel echt met je mee hoor,gelukkig vind ze het zelf wel heel leuk ,ik ben erg benieuwd hoe ze het heeft gehad

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!