vrijdag 16 februari 2018

Een gender-gevalletje

Deze week las ik ergens het begrip 'gender disappointed'. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het betekent dus dat je teleurgesteld bent over het geslacht van je nazaat. Dat je dus een jongetje wilt en een meisje krijgt. Of andersom.


Hier heerste deze week het tegenovergestelde van 'gender disappointment'. In het kippenhok nog wel. Tienerdochter en ik willen al langer graag een haan, maar dat ziet B niet zitten.
Iets met overlast voor de buren en kippen die dan constant broeds zijn en niet meer van het nest afkomen.
Maar ik vind dat gekraai zo mooi, zo mindful!

Als compromis mochten er vorig jaar wel twee kippen bij. Croky en Sprietje (links).


Maar Sprietje ontwikkelde zich begin dit jaar wel erg gestaag. Poten werden langer en de veren ging meer rechtop staan. Het was vooral ook het gedrag dat veranderde. Borst vooruit en als ik de kippen ging voeren, ging zij (hij?) er pontificaal voor staan om ze te beschermen.

Toen wist ik het zeker: dit is een haan!
Maar ik heb het niet hardop durven uitspreken.
Tot gisteren. Hij verraadde zichzelf. Toen wij nog in bed lagen, kraaide hij uit volle borst de dag tegemoet. B draaide zich om in bed. Ik jubelde inwendig.

Dus Sprietje is nu omgedoopt tot Pietje.
Of liever.... Piet.


En een gezinslid doe je niet zomaar weg, toch?
Vanaf nu geen wekker meer nodig!

Fijn weekend,
Carolien

17 opmerkingen:

  1. Mooie verrassing: Sprietje wordt Pietje! Ik vind het ook leuk om een haan te horen en dat maakt het kippenhok echt compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihihihihihi....geweldig !!!!....fijn weekend liefs Ria x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij kraait mijn mobiel als ik moet opstaan, maar een echte haan kan daar echt niet tegen op. Heerlijk geluid. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook de haan op mijn mobiel (wekker) Voor mij geen echte Pieten meer wij hadden Willem-Alexander maar oei wat was die eng continu in de aanval....
    Hopelijk is Piet wel een lieverd
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha ha, wat een leuke grap :)
    Nu heb je er toch een, een haan die uit de kast komt ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha, dat is nog eens leuk, heb je toch je haan. Hier kraaien er ´s morgens twee, dat gaat echt tegen elkaar op, zo mooi.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je wens toch is uitgekomen!🐔➡️ 🐓

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig!
    Go Sprietje euhm.. Piet! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. haha...mn buur had vroeger een haan..manman..als het zomer is en bij het krieken van de dag was hij daar,5uur smorgens of niet je moest wakkerrr.nee,voor mij geen haannnnn.nu zijn er nieuwe buren naast ons,we gaan kippen houden zeiden ze...ik dacht neeeee weer!!gelukkig 6kippen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Grappig! Wij hadden twee jaar geleden een haan erbij gekregen, een echte heer. Toen de kip zat te broeden, dachten we ‘och, zo schattig, een kopje erbij’. Maar ook dit was, is een haan. We horen onze buurman ook soms zeggen,’ hoor je de haan van de buren ook om 5u kraaien, wat een lawaai.’ Hihi, hij moest eens weten...
    Mijn man doet vanaf de lente, als de hanen om 5u zouden kraaien, de deur van hun hok ‘s avonds dicht, zo hebben ze geen daglicht en kan het kraaien pas om 7.30u bij het openen van hun hok beginnen. Gaat perfect zo, en de buurman kraait er niet meer over.
    Fijne avond, groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt je haan, niet rechtsom maar linksom. Een geweldig verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jouw 'haan' zou juist blij moeten zijn, met wat extra testosteron in jullie kippenhok (als je begrijpt wat ik bedoel) Leuk verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hihi wat geweldig! Zo zie je maar, wat op je pad moet komen, komt er toch wel! Heerlijk, geniet ervan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fantastisch! Wel jammer, je had zo een haan van ons kunnen krijgen, van alle kuikens die we gehad hebben is er maar een een hen geweest en zij is nu alweer dood.... Onze haan die lief is en mocht bijven had echt de baard in de keel in het begin, dat was hylarisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig. Ik snap heel goed dat B achteraf ook wat gender-disappointed is. Veel succes met jullie man in het kippenhok.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha wat een clou op het eind van je verhaal zit ik hier hardop te lachen!
    Geweldig dat je nu je gewilde haantje hebt.
    En..waarom moet eigenlijk alles de laatste tijd een Engelse benaming hebben?
    Ik heb ook nog nooit van gender dissapointment gehoord jee zeg dat is toch iets van alle tijden denk ik.
    Groetjes Maia


    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!