vrijdag 18 mei 2018

Nog een blog (en blogtips)

"Wil je er eens over nadenken om te gaan bloggen?" Mijn manager vraagt het met enige terughoudendheid. Ze weet niet dat ik dat al heel wat jaartjes doe, 7 jaar alweer om precies te zijn. Oké bloggen voor je werk is natuurlijk wel anders, maar toch maakt mijn hart een sprongetje...


Nog voordat ik haar kamer uit loop, weet ik de titel al. Ik kwam namelijk ooit bij een klant voor een interview, maar de goede man dacht dat ik hem kwam douchen. Toen ik hem uitlegde waarvoor ik kwam, viel het kwartje. "Och natuurlijk, u bent de schrijfzuster" riep hij.

Op http://schrijfzuster.blogspot.com ga ik voortaan bloggen over mijn werk. Het zullen deels verhalen zijn die jullie misschien al kennen (denk aan het stukje over Maria, maar nu wel met foto!) en ook stukjes die wellicht alleen interessant zijn als je zelf bij de organisatie werkt, maar volgen mag natuurlijk altijd :)

Intussen heb ik deze boeken maar weer eens onder het stof vandaag gehaald om me er weer in te verdiepen. Want ik ga de komende tijd nog een aantal collega's helpen die ook gaan bloggen.

Een paar van die tips zal ik hier ook nog even delen, misschien heb je er iets aan.

Blogtips

  • Plaats regelmatig een blogpost, liefst op een vaste dag/ op vaste dagen. Lezers weten dan waar ze aan toe zijn.
  • Gebruik goede kernwoorden in je tekst zodat bezoekers je gemakkelijker kunnen vinden.
  • Zet de kernwoorden van je blog in je SEO-veld , dat is het veld achter de schermen dat je kunt invullen. Waar zoeken mensen op? DIY, naaien, fotografie....
  • Gebruik veel links, dan scoor je hoger in Google. Link naar andere websites, andere bloggers, of naar blogposten van jezelf uit het verleden.
  • Bekijk je statistieken om te kijken welke blogposten het beste worden gelezen. Mijn ervaring is dat dit persoonlijke blogposten zijn, waarin je een stukje van jezelf bloot geeft.
  • Geen inspiratie? Kijk eens op daysoftheyear.com of je kunt inhaken op een bepaald thema (ha! Weer een link gebruikt!)
  • Eindig je blogpost met een vraag, dat roept op tot reageren.
  • Vergeet ook je privacyverklaring niet, dat is vanaf 25 mei 2018 verplicht ook als hobbyblogger! Ik heb de informatie hierover van deze website gehaald.  Je moet er even voor gaan zitten hoor, maar liever dat dan een boete!
Ik heb zelf niet zoveel met statistieken, ik kijk wel altijd naar het aantal bezoekers per maand. Op mijn hoogtijdagen waren dit er meer dan 8.000. De laatste tijd is dat minder en wat me opvalt is dat er zo weinig nieuwe volgers bijkomen. Bij Instagram kan ik wekelijks nieuwe volgers begroeten, maar in blogland is dat toch minder. Is bloggen over het algemeen minder populair nu er zoveel social media kanalen zijn om uit te kiezen?

Overigens houd ik mijn eigen blog gescheiden van het werk. Op een enkele collega na weet niemand dat ik blog, want ik denk dat ik me meer geremd zou voelen bij het schrijven. Ik ben benieuwd hoe dat voor jullie is? Verkondig je overal je blog of houd je het meer voor jezelf? En hoe is de groei van volgers bij jullie? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Liefs,
Carolien (alias schrijfzuster)

29 opmerkingen:

  1. Leuke naam voor je nieuwe blog! Veel succes gewenst alvast.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bloggen mindert bij iedereen denk ik, het is een beetje 'uit'. En veel mensen weten van mijn blog maar nog meer niet, bijvoorbeeld op mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee wat leuk, toen ik je door je nieuwe blog scrolde, zag ik een verhaal dat ik in één van de verpleegkunde bladen van mijn man las! (Leef!) Die column heeft toen grote indruk op mij gemaakt. Groetjes Mar10

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeie blognaam! Geweldig. Ik schrok eens toen een collega mijn blog ontdekte en dat ook nog "gezellig" voor ging zitten lezen (terwijl ze nog niet eens wist dat ik de blogger was). Ik hield er inderdaad vanaf dat moment rekening mee en dat was niet fijn (de blog bestaat nog maar ik schrijf er nooit meer iets). Ik krijg steeds minder reacties op mijn creatieve blog en al helemaal geen nieuwe volgers en soms verdwijnt er zelfs eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha dat is dan wel een compliment dat ze er uitgebreid voor ging zitten :-)

      Verwijderen
  5. Wat leuk....ik hou mijn volgers niet echt bij ...vroeger wel ...maar nu niet meer....bloggen is wel veel minder geworden ik kreeg altijd wel meer dan 50 reacties of meer.....nu haal ik met moeite de 30 ofzo....dat vind ik wel jammer ...maar tis zoals het is.....weinig mensen in mijn omgeving weten dat ik blog....heb altijd gezegd doe het voor mezelf...maar reacties krijgen vind ik superleuk ....vind het knap dat sommige blogs de reactie mogelijkheid uit hebben staan ik zou dat niet leuk vinden....nou ik ga nu naar je werkblog...hihihihi....fijn weekend liefs Ria x 💜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij was al online toen ik pas begon, dus ook al een hele tijd he! Vergeleken met die beginperiode is het inderdaad stukken minder geworden. Jammer!

      Verwijderen
  6. Ik denk dat je gelijk hebt wat volgers betreft Ik heb een vaste kern van andere bloggers die mij volgen en regelmatig reageren. Van de meeste volgers hoor of zie ik niks. Dit is trouwens ook zo op FB. Ik denk dat ze alleen komen als ik een patroontje deel die ze willen hebben en heel soms krijg ik dan een mailtje van iemand die zo blij is met mijn patroon en krijg ik er foto's bij. Het aantal volgers groeit wel maar niet zo snel als eerder. Leuk dat je nu ook voo rje wek gaat bloggen, je bent best goed als schrijfzuster. Ik lees je blogjes graag.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die vaste kern is fijn, zeker als het om de reacties gaat! Ik ben dan toch ook wel benieuwd wie die stille volgers zijn :-)

      Verwijderen
    2. ik ben een stille volger ;)
      Heb geen schrijf talent dus reageer ook niet maar waarrdeer je blogs ontzettend!

      Verwijderen
    3. Altijd leuk om eens iets van een stille volger te horen en zeker zo'n mooi compliment. Dankjewel!

      Verwijderen
  7. Wat een leuke naam voor je nieuwe blog :)
    Ook hier is het rustiger, de cijfers per maand. Ik heb niet zoveel volgers als jij, zou er best meer willen, maar men aarzelt schijnbaar toch om je (mij) te gaan volgen. Het is zoals het is en ik vind het nog steeds heel gezellig in blogland :) We moeten ons niet gek laten maken door de nieuwe Privacy wet. Groetjes en veel schrijfplezier, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We laten ons zeker niet gek maken, lekker blijven bloggen!

      Verwijderen
  8. Ik heb er maar 3 hahaha en ben nog steeds een groot fan van bloggen het is net iets minder vluchtig dan FB en insta

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk...ik ga je zeker volgen. Mooie titel! En bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een eervolle naam en een verdiende! Ik voel mij altijd een beetje ‘betrapt’ wanneer mensen uit mijn omgeving meekijken. Zolang ze niet kritisch zijn, valt het wel mee hahaha. Ik blog minder nu ik meer ben gaan werken en een vaste kern reageert. Sinds een paar maanden ben ik actief op Instagram en nieuwe volgers zijn vaak bedrijfjes die op die manier reclame maken en vrij snel weer ontvolgen. Ik hou van je observaties en schrijfstijl en blijf graag meelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je blogt toch best nog regelmatig hier, niet? Ik word altijd blij te zien wat je allemaal voor moois maakt! Denk nog regelmatig aan die prachtige adventsenvelopjes!!

      Verwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik blog eigenlijk ook een beetje voor mezelf. Leuk om zo weer eens een tijd terug te gaan en dan te zien waarmee ik toen bezig was. Mijn volgersaantal stijgt niet meer. Ik blog waarschijnlijk over de foute dingen daarvoor. Maar ik hou me daar niet echt mee bezig. Het is dezelfde kern die reageert...of niet. ☺ Er zijn door IG inderdaad veel mensen gestopt met bloggen. Jammer want ik blijf het toch leuker vinden dan IG.En bij jou kom ik graag lezen. Doe jij maar fijn voort!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook bij mij komen er geen volgers meer bij maar ik volg ook niet zo snel meer nieuwe bloggers. Inderdaad een vaste groep reageert en soms iemand die ik niet "ken". En ook bij mij weten maar een enkele mensen uit mijn omgeving dat ik blog. Ik zeg het ook meestal niet om dezelfde reden die de anderen al noemden. Dus eigenlijk vertel ik in mijn reactie niets nieuws, haha.
    Ik lees altijd graag je berichtjes en hoop dat je er nog lang mee door zult gaan. En hoewel ik de laatste tijd minder blog en blogs lees, vind ik het nog steeds leuk en ben zeker niet van plan ermee te stoppen (ondanks dat gedoe met de privacy regelgeving). Veel succes schrijfzuster.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super leuk dat ze je gevraagd hebben om voor je werk te bloggen, zo maak je van je hobby een beetje je werk ook.
    Ik zal je zeker gaan volgen op je nieuwe blog hoor waaah dan kan ik nog meer posten achter blijven en bij lezen.
    Ze kunnen niemand beter dan jou aan zo'n klusje zetten jij schrijft zo gezellig en gewoon in " Jip en Janneke taal".
    Ik hield mijn blog de eerste jaren geheim voor mijn werk maar toen ik steeds gevraagd werd om dingen zoals kaartjes en boekjes voor bij een teamcadeau te maken en toen er steeds collegaatjes zwanger werden en kinderen kregen of trouwden...kon ik er niet meer onderuit als ik er iets over schreef wilden mensen het zien.
    Ik heb geen enkele collega als volger maar we op Facebook waar ze dan zien wanneer ik iets post.
    Toch ben je dan wel wat voorzichtiger in alles zomaar te lijken vind ik.
    Succes met je zakelijke blog!
    Ik ga nog even naar je nieuwste post die ik al gelezen heb hoor...alleen " even" een reactie geven.
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Uhu lijken? Moet natuurlijk liken zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vind het nog altijd jammer dat ik geen blog heb..maar ondertussen ontdekte ik ig en daar kan ik ook foto's plaatsen met tekst erbij..dat ik voor mij een beetje bloggen en ik ontmoette er al heel wat fijne mensen

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!