vrijdag 13 juli 2018

10 tips om meer uit je boek te halen!

Eens in de zoveel tijd komt er een boek voorbij dat je helemaal meesleept. Waardoor je even in twee werelden leeft. Je eigen, vertrouwde leven, maar ook dat van de hoofdpersoon. Dat had ik bij 'Wees onzichtbaar' van Murat Isik.


Het verhaal speelt zich af in de Bijlmer. De hoofdpersoon is de jonge Turkse Metin, die met zijn ouders en zus naar Nederland is gekomen om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Met een agressieve vader die geen moeite doet het gezin te onderhouden is dat niet gemakkelijk. Zeker niet in een buurt die steeds meer verloedert. Metin voert daarbij ook zijn eigen strijd op school, tegen een groepje pesters.

Het klinkt misschien in eerste instantie als een triest verhaal, maar dat is het alles behalve! Vanaf het eerste hoofdstuk sloot ik Metin in mijn hart. Ik voelde zijn struggelingen, maar tegelijk zijn kracht. Gaandeweg groeit hij op tot een jongeman die eindelijk weet wat hij zelf wil.
Het leuke is dat dit verhaal zich afspeelt in de jaren dat ik zelf zo oud was als Metin. Of het nu gaat om programma's op tv, winkels of muziek: het is één grote trip down memorylane!

In de vorige uitgave van Flow zat een 'cursusboek' hoe je meer uit je boek kunt halen. Heel veel dingen paste ik al toe. 

Hierbij mijn eigen 10 tips om nog meer uit je boek te halen!

1. Zoek muziek die bij het boek past en draai die op de achtergrond. Dat is bij deze roman heel gemakkelijk, want er worden diverse nummers genoemd die Metin mooi vindt en waar hij kracht uit put. 

2. Onderstreep de passages die je raken of schrijf ze over!


3. Zoek op internet achtergrondinformatie bij het verhaal. Bijvoorbeeld in dit geval: wanneer was ook alweer de Bijlmerramp? Hoeveel mensen kwamen er bij om? Zo wordt je kennis ook weer even opgefrist :-)
(Ik weet trouwens nog precies op welke plek/in welke stoel ik zat toen ik het nieuws op tv was. Ik keek er samen met mijn vader naar). 

4. Lees een boek dat aansluit bij het seizoen of je plannen op dit moment. Ga je naar Italië op vakantie, neem dat een boek dat zich daar afspeelt, liefst in de streek waar je ook naartoe gaat.
Zo lees ik zelf altijd een oorlogsroman rond 4 mei.

5. Bedenk een activiteit die aansluit bij het verhaal. Bezoek eens het museum dat in het boek voorkomt, of kook een recept dat aansluit. Zo las ik ooit De Bakkersdochter van Sarah McCoy. Het verhaal speelde zich af in een bakkerswinkel ten tijde van de oorlog. Op het einde van het boek stonden bak-recepten om zelf te maken. Zo klim je écht in het verhaal!  

6. Boek uit? Herlees dan het eerste hoofdstuk. Vaak komt dat ineens heel anders over nu je het hele verhaal kent. 

7. Leen je boek uit aan je collega/vriendin/moeder. Altijd leuk om er nog met iemand over na te kunnen praten. 
Of geef het een plekje in een minibieb!

8. Schrijf een recensie over je boek op je blog, of op een site als bol.com of bookspot. Op die manier zet je het verhaal nog even voor jezelf op papier en je kunt er vaak ook nog een leuke cadeaubon mee winnen.

9. Maak een leuke foto van de cover a la bookface!

10. Was het boek echt de moeite waard? Laat dan een reactie achter op de website of Facebookpagina van de schrijver. Schrijven is een eenzaam beroep, het is altijd leuk om feedback te krijgen van je lezers!

En nu ben ik eigenlijk wel benieuwd: wat was het mooiste boek dat jij las in 2018? En pas je ook wel eens een van deze punten toe?

Liefs,
Carolien



23 opmerkingen:

  1. Ha Carolien, Wees onzichtbaar staat ook nog op mijn te lezen lijstje. Leuke tips heb je opgegeven, een aantal van je punten pas ik ook toe. Het was even verzinnen welk boek ik dit jaar tot nu toe het mooist vond, het is 'Als de winter voorbij is' van Thomas Verbogt.
    Fijn weekend,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh die ga ik opzoeken, leuk! Dankjewel voor de tip!

      Verwijderen
  2. Dit lijkt me inderdaad een prachtig boek. Ik weet trouwens ook nog heel goed wanneer die Bijlmerramp plaats vond. Op 4 oktober 1990. We waren onderweg terug bij mijn ouders vandaan (het was hun trouwdag) en reden op de A2. Heel veel brandweer en ambulances reden er... eenmaal thuis werd de toedracht duidelijk... Vergeet ik derhalve nooit meer.
    Boek gaat op mijn te-lezen-lijstje.
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Okee, 4 oktober klopt wel, maar het blijkt 1992 te zijn geweest...

      Verwijderen
    2. Zo'n gebeurtenis vergeet je nooit meer he, zeker niet in jouw geval dat het zo dichtbij kwam!

      Verwijderen
    3. Ja op slechts 26 km van ons huis in Hillegom (toen nog).
      We waren echt heel erg onder de indruk. Zien natuurlijk dagelijks vliegtuigen overvliegen, daar wen je wel aan, maar in het begin was dat echt heel raar als er weer eentje overvloog.

      Verwijderen
  3. Wat een goeie tips! Leuk...dat ga ik ook eens toepassen. Dit boek wil ik ook graag lezen. Dank je voor de tip! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De laatste tijd lees ik niet meer zoveel.
    Je kunt ook niet alles tegelijk :)
    Ik ben pas weer begonnen, mis het wel, toevallig heb ik net het boek wat je noemt, De bakkersdochter uit, een prachtig boek!!
    Ik denk er nog even overna, maar waarschijnlijk zet ik het in de minibieb bij ons in het dorp. Ik heb al een nieuw boek klaar liggen :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke boeken tip, ik ga het boek zeker een keer lezen, want je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Ik schrijf inderdaad weleens over de boeken die ik lees, dat doe ik ook komende zondag weer. Het boek wat mij heel erg aan sprak, was De Lege Stad van Simone van der Vlugt. Een boek over het bombardement van Rotterdam, eigenlijk een stukje aangrijpende geschiedenis. Ik ben geboren en getogen in Rotterdam en mijn beide ouders maakte dat bombardement mee, maar spraken er nooit over. Ook Het Huis met de Leeuwen, van Tania Heimans, over Diergaarde Blijdorp van voor en het overleven in de WOII vond ik prachtig.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker opzoeken, ik houd wel van historische romans!

      Verwijderen
  6. Als ik bij de bieb een boek pak van een voor mij onbekende schrijver zoek ik altijd op internet naar een biografie en ook andere titels.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie tips Carolien! Lezen voordat ik ga slapen is voor mij de manier om alle prikkels van de dag naar de achtergrond te verdrijven. Ik vind hebt heerlijk om op te gaan in het verhaal, zonder ‘huiswerk’ ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het mooiste boek?

    Ga ik over nadenken :)

    Ik lees momenteel de serie Frieda Klein van Nicci French.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Na vroeger bijna de hele bieb verslonden te hebben, heb ik jarenlang een leesstop gehad. Een tijdje lamg kon ik me niet eens meer lang genoeg concentreren om een boek te lezen. Kwestie van slechte boekenkeuze? Of te veel onrust? Geen idee... Baarde me eigenlijk wel een beetje zorgen, maar gelukkig lukte het me laatst weer om een boek uit te lezen, yeah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het lezen weer herontdekt hebt! Zolang de boeken maar goed zijn, blijft het verslavend!

      Verwijderen
  10. Ik lees ook graag maar het meest op vakantie. Ik lees geen zware kost of spannende boeken maar gewoon eenvoudige romans.
    Hier boven zie ik een tip die me wel leuk lijkt serie van Nicci French die ga ik onthouden.
    Voor de vakantie las ik het boek het huis op de kliffen van Liz Fenwick totaal fictief maar met elementen van de oorlog erin dat wel waargebeurd is en nog wel in het gebied waar ik nu op vakantie ben dus op dat punt scoor ik in het lijstje van 10 haha.
    Ik heb met de atlas alle plaatsen uit dat boek opgezocht interessant!
    Momenteel lees ik een boek van Erica James fictie en heerlijk Engels georienteerd over o.a. Een gids in Oxford en laat nu net de eigenaar van ons vakantiehuisje uit Oxford komen.
    Leuke blogpost!
    Geniet van jullie vakantie met veel leesplezier want lezen is heerlijk!
    groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is al twee punten verdiend, haha! Jij ook een fijne vakantie met veel leuke boeken!

      Verwijderen
  11. Ik heb nét het boek Onder de Vlinderboom van Pauline Vijverberg uit. Een historische roman over de Boerenoorlog in Zuid- Afrika. Heel indringend wordt hier het leven in de concentratiekampen van de Britten beschreven. Langzamerhand wordt daar meer over bekend. Hoeveel doden daar gevallen zijn! En het erge is, dat er natuurlijk ook veel mensen van de inheemse bevolking, zeg maar De Zwarten, zoals ze genoemd werden. Daar zijn niet eens getallen van bijgehouden.... Prachtige roman!

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!