woensdag 23 mei 2018

Mijn tweedehands kleding challenge

Wat leuk jullie reacties op mijn Fair Fashion weblog over duurzaamheid! Wat me best verbaasde was dat voor de meesten van jullie het kopen van tweedehands kleding normaal is. Zoals ik al schreef loop ik juist die rekken of stands straal voorbij.
Maar zoals beloofd heb ik me daarover heen gezet en ben ik de challenge aangegaan om drie tweedehands kledingstukken te kopen.


Kledingstuk 1: een blouse
Merk: s Oliver
Waar? Kringloopwinkel
Staat: z.g.a.n. (met labeltje)
Kosten: € 3,-



Dit was mijn eerste aankoop! In de kringloopwinkel waar ik altijd ga is de kledingetage een trap omhoog. En die trap nam ik dus nooit. Ik moet ook toegeven dat ik me eerst wat onwennig voelde toen ik (voorzichtig) in alle rekken ging kijken. Vraag me niet waarom, maar ik vind een oud kommetje van vroeger kopen nou eenmaal laagdrempeliger dan een kledingstuk. Maar om me heen zag ik nog meer vrouwen, hip gekleed en een enkele man. Iedereen was bezig met zijn eigen zoektocht. De kleding is gesorteerd op kleur, dus dat maakt het zoeken wat gemakkelijker (op maat was nog fijner geweest, maar goed). Ik zag een leuke jeans, maar toen ik ermee naar de paskamer liep, ontdekte ik een vlek. Dat ging 'm dus niet worden. En toen viel mijn oog op dit blousje, netjes voor op het werk en nog met het labeltje eraan!

Kledingstuk 2: een jurk
Merk: onbekend (Italian design staat op het labeljte)
Waar? Rommelmarkt
Staat: Z.g.a.n.
Kosten: € 4,-


Tijdens een rommelmarkt die ik een week later bezocht ging mijn kledingzoektocht onherroepelijk verder. Ik merk dat ik heel goed check wie er achter de kraam staat. Nette vrouw? Dan neem ik eerder een kijkje dan wanneer er een onverzorgd of ouderwetse dame staat, Niet iedereen heeft een kledingrek dus de kleding lag bij veel kramen gewoon op een hoop. En dan moet je gaan graaien! Ook weer even een dingetje waar ik me overheen moest zetten.... maar onderop een stapel kwam dit jurkje tevoorschijn! Volgens mij nog vrij nieuw, want helemaal van nu met die streepjes en van heerlijk zittend stof. Ik weet nu al dat ik deze veel ga dragen de komende zomer!

Kledingstuk 3: een tuniek
Merk: Esprit
Waar: buurt rommelmarktje
Staat: z.g.a.n
Kosten: € 3,-



Hier liep ik eigenlijk zonder te zoeken tegenaan. De felle kleur trok mijn aandacht en het feit dat deze boven de kraam hing te prijken. De deal was snel gesloten. 

Ik geloof dat ik mijn eerste bezwaren goed opzij heb kunnen zetten en zeker met deze resultaten smaakt het eigenlijk wel naar meer. De volgende keren zal ik niet meer met een boog om kleding heen lopen, want er kan zomaar iets moois onderop die stapel...

Een leuke website voor tweedehandskleding is trouwens United Wardrobe.  Je downloadt de app, vult je voorkeuren in (maat, kleur, merk) en de kleding verschijnt, net als bij Wehkamp, op je schermpje. De prijzen zijn al inclusief de verzendkosten. Leuk voor tieners: ook bekende mensen, zoals vloggers, bieden hier hun kleding aan voor een tweede ronde.

En nu ik toch zo op rommeljacht ging, heb ik natuurlijk ook naar de rest van de spullen gekeken. Op de valreep nam ik nog dit leuke kommetje mee en vond ik een stapel kaartjes bij de boekenafdeling. 



Met mijn favoriete spreuk nog wel. 
Hoe leuk is dat?

Liefs,
Carolien

P.S. Bovenstaande mode werd getoond door Sieneke, 's Nederlands enige paspop met een eigen naam :-)

23 opmerkingen:

  1. Amai goede buit!
    Hier ook een enkele topstuks uit de kringloopwinkel liggen. Maar ik vind ook dat ze dat beter op maat zouden sorteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in de kringloopwinkels waar ik kom is de kleding op maat gesorteerd. Ik zou dus nooit in een hoop kleding op een marktje gaan graaien haha. Dat is dan mijn drempel.
    Maar wat leuk dat je zo goed geslaagd bent!
    Weet je dat wel zeker dat Sieneke uniek is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dat vermoeden heb ik. Mijn dochter gaf de paspop ooit een naam (en een gezichtje, maar dat zie je op de foto niet) en sindsdien maakt ze deel uit van het gezin :-)

      Verwijderen
  3. Jij bent goed geslaagd! Ik vind het aanbod van kleding in de meeste kringloopwinkels veel te groot en zie dan door de bomen het bos niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jammer dat ze echt oude vale stukken er ook tussen hangen! Dat maakt het geheel ook minder aantrekkelijk.

      Verwijderen
  4. Nou ja zeg!!...jij bent goed geslaagd !....leuk hoor fijn weekend liefs Ria x 💜

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zijn een stel goede tweedehands kledingwinkels/kringloopwinkels. Ik weet zo langzamerhand precies, waar ik op moet letten. Als een kledingstuk bijna versleten is, ga ik "op jacht naar een nieuwe"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amaai dat kleedje! Zo wil ik ook één!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed geslaagd zeg! Bij ons (bij Noppes) kun je zelfs passen. Net een echte kledingwinkel. Ik koop het af en toe, als ik er tegenaan loop. Koningsdag is ook een geschikte markt om te winkelen.

    Veel plezier met je nieuwe garderobe.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat heb je goed gedaan! Ik zal ook eens naar de kledingafdeling bij de kringloop. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb alweer drie nieuwe kledingstukken, haha, krijg de smaak te pakken!

      Verwijderen
  9. leuke kleding gescoort toch,wel doen het ook vaak hoor,altijd snuffel ik er wel tussen,enne die app kent mijn dochter ook,zij besteld daar ook wel kleding,leuk .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jouw dochter die site kent. Die jeugd weet vaak meer dan wij :-)

      Verwijderen
  10. Leuk geslaagd. Ik koop ook 2dehands kleding maar dan vaak merkkleding, een mooie jurk van tante Betsy. Die worden dan aangeboden via een facebookgroep. Zelfs mijn trouwjurk kwam van Marktplaats maar die was dan ook maar 1x gedragen en zooooo mooi. ;-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die Tante Betsy jurken zijn best goed tweedehands te krijgen he? En een trouwjurk is inderdaad maar 1 keer gedragen as het goed is, zonde eigenlijk!

      Verwijderen
  11. Wat grappig, zie ik ineens de kaartjes terug die ik jaren geleden ontwierp voor een opdrachtgever. Project NL of Project life kaartjes. Leuke kringloopvondsten, veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo jij bent super geslaagd bij de kringloop en op de rommelmarkt!
    Erg mooi je bloesjes en die leuke jurk!
    Er liggen op rommelmarkten inderdaad vaak bergen met kleding waar iedereen in staat te graaien, vaak zo dat je er niet bij kunt of denkt laat maar.
    Loont de moeite dus.
    Je kommetje vind ik ook leuk en die kaartjes hoe leuk dat inderdaad om zoiets tegen te komen die had ik ook niet laten liggen.
    Bedankt voor je tip over privacy, ik heb het zo laten staan maar begrijp wat je bedoelde, wist helemaal niet dat die functies daar zaten?
    Nooit te oud om te leren haha.
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dat kleedje vind ik heel mooi!!mn dochter en ik vinden dat heel leuk"scharrelen"tussen de kleren op de rommelmarkt(we kijken ook eerst wie ze verkoopt en hoe haar figuur is)maar ons hart maakt een sprongetje als we wat vinden..en is het te klein dan hebben we een vriendin die het dan terug te koop zet..en als we samen zijn en we zien van elkaar iets van andere kledij dan zijn we apetrots dat we het vonden op de rommelmarkt!LEVE de rommelmarkt!!!!morgen weer!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat!